
In 2000 heb ik mijn eerste vintage motorfiets gekocht. De Motobécane was compleet, maar in slechte staat. De uitdaging lag in het restaureren. En dat hebben we gedaan. Sommige onderdelen moesten geheel vervangen worden en andere alleen maar schoongemaakt en gepoetst worden.
Omdat restaureren vaak gebeurt in een periode dat er niet gereden kan worden, meestal de winter, heeft de opbouw van de Motobécane in de huiskamer plaatsgevonden. Lekker warm bij de verwarming. Voordat het zover was is het frame, de voorvork, de spatborden, de tank, stander en bagagedrager gestraald, geplamuurd en gespoten.

Na het spuiten zijn de biezen en de transfers geplakt en overgespoten met blanke lak. De tank is voordat hij gespoten is eerst behandeld in een betonmolen om de binnenkant schoon te krijgen. Daarna is de coating aangebracht, zodat de tank helemaal dicht was. De voetplanken zijn nagemaakt op en CNC machine door een mede liefhebber van oldtimer motoren.
Een ander probleem was de achtervelg. Deze was gebroken na het aanspannen van de spaken. Daar moest een nieuwe voor komen. Dit is gelukt doordat pa al bekend was in de scene en wist dat er in Norg een andere velg te halen was. Wel moest ik zelf de gaten boren voor de spaken en de korte spaken voor de bevestiging van de riempoelie. Na een klein jaar was de Motobecane klaar om op de weg te rijden.

